|
Reitemakersrijge
plein met openbaar toilet
Ontwerpers:
Erwin Olaf (fotograaf, Amsterdam)
Office for Metropolitan Architecture / Rem Koolhaas (architect, Rotterdam)
Van de vier ontwerpen heeft dit het meest stadse karakter. OMA en Erwin Olaf maakten
van de locatie aan de Reitemakersrijge een plek om te verblijven en te recreëren: het plein is 's zomers een
terras met een uitventbar. Meest in het oog springende onderdeel van het
ontwerp is een openbaar toilet. Het toilet is van melkglas en heeft een
stalen dak. In de wanden worden foto's van verschillend formaat verwerkt
van mannen en vrouwen die gekleed gaan in diamanten. In zijn compositie
vertelt Olaf ludiek het verhaal van de 'battle between the sexes'.
Het licht is belangrijk voor dit ontwerp. Overdag valt het daglicht op een steeds
wisselende manier binnen door de wanden en de glazen druppels in het dak. 's Nachts draait
dit om: dan wordt het van binnenuit verlicht.
Gro Bonesmo is als projectarchitect zeer nauw bij het ontwerpproces
betrokken geweest.
Office for Metropolitan Architecture; Rem Koolhaas/Gro Bonesmo, Nederland
Het Office for Metropolitan Architecture (OMA) zoekt nieuwe wegen om
moderne architectuur te verbinden aan eigentijdse culturele omstandigheden.
Dit doet OMA zowel in theorie als in praktijk. Rem Koolhaas, geboren in
1944, is een van de oprichters van het bureau. Inmiddels heeft OMA veel
ontwerpen gerealiseerd en is het een van 's werelds leidende
architectenbureaus. In Groningen is Koolhaas vooral bekend om het
masterplan voor de Verbindingskanaalzône dat hij samen met Kleihues heeft
gemaakt; ook heeft hij er zijn eerste Nederlandse bouwwerk gerealiseerd, de
Brinkflats.
Erwin Olaf, Nederland
Geboren in 1959, fotograaf, maakt incidenteel videoclips en is
mederegisseur van een korte speelfilm. Zijn werk kan grotendeels gerekend
worden tot de geënsceneerde fotografie. Het fotograferen is voor hem niet
zozeer een middel om een boodschap uit te dragen als wel een aanleiding om
een blik te werpen in werelden waarin hij alleen, in de hoedanigheid van
fotograaf, toegang heeft. In 1985 kreeg hij zijn eerste expositie in een
museum, het Groninger Museum, in 1995 had hij een uitgebreide
overzichtstentoonstelling in de Rotterdamse Kunsthal. Inmiddels exposeert
hij overal ter wereld, tot aan Melbourne, Australië toe. Voor Groningen
maakte hij in 1993 een serie absurdistische foto's onder de titel De tafel
van 10.
|