Focus op Duitsland
Door: Jasper van Vugt

Sinds vorig jaar geeft EuroSonic iedere editie één Europees land extra aandacht, vanwege de interessante muzikale ontwikkelingen die zich daar afspelen. Vorig jaar was het Frankrijk dat in de spotlights werd gezet, dit jaar is het Duitsland. En dat is logischer dan je op het eerste gezicht denkt. Goed, Captain Jack is overleden, Scooters laatste single was geen succes en sinds David Hasselhoff zich richt op hiphop is zijn populariteit in de Duitstalige gebieden tanende, maar er gebeurt ontzettend veel nieuws bij de oosterburen.

Regicide - Eurosonic 2005

Berlijn geldt als de hipste hoofdstad van Europa en de elektronica scene van Duitsland is wereldwijd toonaangevend. Tel daarbij op dat Duitsland altijd al een land is geweest waar veel muzikale ontwikkelingen plaatsvonden en je beseft hoe belangrijk het land is voor de popmuziek. Hoe zou de muziekwereld er uit hebben gezien zonder artiesten als Bertold Brecht, Kurt Weill, Neu!, Can, Einstürzende Neubauten, Kraftwerk of een typisch Duits fenomeen als de Neue Deutsche Welle? Precies. Dat besef is er in het buitenland wel. Het is geen toeval dat een Amerikaanse band als de Dresden Dolls maar wat graag plundert uit de Duitse muzikale erfenis.

Duitsland is een land dat van muziek houdt, en dat vertaalt zich in een levendig clubcircuit. Een groot deel van de 80 miljoen inwoners weet de clubs dan ook goed te vinden en heeft een grote interesse voor vele soorten muziek. Tel daarbij op dat de Duitse maatschappij diverser is dan ooit en zo is te verklaren waarom de muzikale hegemonie van Heino doorbroken is. Wie had anders kunnen vermoeden dat een reggaeband als Seeed uit Berlijn kwam?

Mediengruppe - Eurosonic 2005

Bands uit de omringende landen beginnen dit ook te beseffen, en richten hun pijlen niet meer alleen op Groot-Brittanië en de Verenigde Staten maar ook op Duitsland. De Duitse muziekmarkt staat meer dan ooit open voor muziek uit het buitenland en vormt daarmee een welkome gastheer voor buitenlandse artiesten. Tegelijkertijd is de interesse van het buitenland voor Duitse muziek onverminderd groot Duitse artiesten hoeven niet langer in het Engels te zingen om succesvol te zijn. Duitsland wordt langzamerhand weer trots op haar taal en cultuur, en heeft daar ook alle reden toe.


Het buitenland is er klaar voor, getuige het succes van een oer-Duitse act als Rammstein. De voormalige Oost-Duitsers gebruiken zoveel zelfspot, muzikaliteit en humor dat het lastig is om ze niet leuk te vinden. Met hun geluid van machinaal strakke metal met Teutoonse ritmes hebben ze een uniek geluid en zijn daarmee illustratief voor de innovatieve Duitse muziek. Ze blikken met graagte terug op hun eigen culturele erfgoed en vertalen het naar het heden. Zo viel zelfs Amerika voor de showmuziek van de zes. En, niet iets om luchtig over te doen: ze zingen in de voor velen onverstaanbare Duitse taal. Daarmee zijn ze wegbereiders voor Duitse bands die in hun moedertaal zingen en door willen breken in het buitenland. Aarzelend volgen de eerste bands hun voorbeeld.

De in Duitsland zeer populaire band Wir Sind Helden mocht het afgelopen jaar debuteren op Neerlands oudste popfestival Pinkpop en dat is nog slechts een voorproefje van wat er te gebeuren staat. Nu de vooroordelen over de buren meer en meer verdwijnen kunnen we de bands op zichzelf beoordelen. En daar bevinden zich veel affengeile acts tussen, zoals je hier op EuroSonic gaat zien. Daarvoor hoef je niet te wachten tot de blessuretijd. Mardi Gras BB - Eurosonic 2002

EssentBuma-StemraEBU3FM3voor12ConamusDe Oosterpoort
Download Macromedia Flash I Copyright © 2005/2006 St.Noorderslag