20 jaar Noorderslag
Door: André Dodde

In 1986 was het nog weinig meer dan een ludieke muziekwedstrijd in de Oosterpoort tussen tien Belgische en tien Nederlandse bands. “We zijn begonnen als een festival gericht op de bevolking van Groningen, maar hebben ons ontwikkeld tot een van de belangrijkste platformen voor de Europese muzieksector”, aldus Peter Smidt, vanaf het allerprilste begin betrokken bij Noorderslag en nu actief als creatief directeur. In vogelvlucht langs 20 jaar Noorderslag popgeschiedenis...

Grappenmakerij
Die wedstrijd Nederland-België werd natuurlijk glorieus gewonnen door Nederland. Een makkie want alleen de Nederlandse pers gaf er zijn mening over. Maar toch; in een tijd dat de Nederlandse popmuziek meestal voor minderwaardig doorging was het een kleine opsteker. Peter Smidt: “tot ieders verbazing bleken die Nederlandse bands hartstikke leuk, het was een soort eyeopeners-moment.” Ook het tweede jaar was nog in wedstrijdvorm, nu tussen het Noorden en de rest van het land en deze editie gaf Noorderslag zijn naam.
Maar het festival had dit soort grappenmakerij eigenlijk niet nodig. Als showcase voor veelbelovende en bekende Nederlandse bands, voldeed het ruimschoots. Terugkijkend op het programma (programma-informatie over alle edities zijn te vinden op www.noorderslag.nl) kunnen alle leuke muzikale ontwikkelingen van de afgelopen 20 jaar nagelopen worden. Zo zie je in 1988 al de eerste Nederlandse hiphop (met o.a. een piepjonge Extince), laat de muzikale verwarring van begin jaren ’90 zich aflezen aan acts als Pater Moeskroen en Jacques Herb en geven de vele surf- en 60ties punkbandjes op het programma van 1994 mooi de toen levendige scene weer.
Je had die eerste jaren bands kunnen zien als: Claw Boys Claw (maar liefst 5 keer!), Fatal Flowers, Candy Dulfer, de Dijk, Urban Dance Squad, Osdorp Posse of The Ex. Allemaal namen die nog wel een belletje (of meer) doen rinkelen. Ook speelden er iets minder grootgeworden goden als Ivy Green, Weekend at Waikiki, The Serenes en de Boegies, maar ook acts als The Hippies, de Ziffels, Deep Throat of de Wim van Bilband, die (correct me if I’m wrong) al zijn overgeleverd aan de zoete vergetelheid. Zou het dan toch aan de naam liggen?


Handen en voeten
Noorderslag ontwikkelde zich snel tot een drukbezocht en gezaghebbend festival. Ook steeds meer professionals uit de muziekindustrie wisten de weg te vinden, zodat Noorderslag oneerbiedig gezegd een soort ‘nieuwjaarsborrel’ werd voor die beroepsgroep. Maar gezien het uitgangspunt van Noorderslag om de optredende bands zo veel mogelijk verder te helpen, was dit alleen maar winst. “Zorgen dat er zoveel mogelijk professionals aanwezig zijn, die handen en voeten aan de carrières van de artiesten kunnen geven” is waar het voor Peter Smidt juist om gaat. Om die professionals een beetje zinnig bezig te houden werd in 1993 het Noorderslagseminar geboren: “Dan wissel je makkelijker van gedachten dan voor de speakers als er een band staat te spelen.” Dit seminar begon voor een kleine 300 man en trekt tegenwoordig rond de 1700 deelnemers uit heel Europa.
Vanaf datzelfde jaar 1993 werd er onder de naam Noorderslagting ook een ‘tegenfestivalletje’ met Groningse bands georganiseerd. Zo konden de deelnemers aan het Seminar op de vrijdag voor Noorderslag mooi even wat lokaal talent meepikken. Op Noorderslagting speelden behalve Groningse ook buitenlandse bands. Vanaf 1995 werd de vrijdagavond onder de iets salonfähiger naam Euroslag officieel onderdeel van Noorderslag en werd het accent verlegd naar Europese bands. Ook Euroslag sloot mooi aan op de doelstelling van Noorderslag om Nederlandse bands verder te helpen. De buitenlandse bands die hier kwamen, maakten het mogelijk om Nederlandse bands te promoten via uitwisseling. Peter Smidt: “De markt is klein voor Nederlandse artiesten. Voor een hoop groepen geldt dat je naar het buitenland moet en dat is vaak moeilijk." Maar Euroslag was natuurlijk ook een doel op zich: “de hele muziekindustrie is nogal gericht op de verkoop van Engels of Amerikaans repertoire en er is heel weinig aandacht voor wat er verder in Europa gebeurt. Alle andere boeiende muziek die er in dit werelddeel gemaakt wordt, hoorde en zag je bijna nooit.”
De naam ‘Eurosonic’ kwam in 1999 toen er contact gezocht werd met Europese radiostations, verenigd in de European Broadcasting Union (EBU): “daar werd gezegd dat wij een aardig voorstel hadden, maar er was een probleempje: ‘I can’t say the word ‘slag’ on radio!’ Dat betekent namelijk hoer in het Engels.” Sinds de naamswijziging wordt Eurosonic uitgezonden in heel Europa. Vanaf de editie 2000 werd ook de donderdagavond erbij getrokken en sindsdien heeft Noorderslag/Eurosonic in grote lijnen zijn huidige vorm bereikt.

De lachende derde
En dan rijst natuurlijk onvermijdelijk de vraag: “Hoe nu verder?”
Peter Smidt: “Wat we niet willen is heel veel meer bezoekers trekken, we willen niet nog meer bands gaan presenteren, want je kunt als bezoeker maar een bepaalde hoeveelheid zien op een avond en we willen ook niet naar grotere zalen toe, want een relatief intieme omgeving werkt vaak goed voor bands. Wat we willen is groeien in de media aandacht voor zowel de artiesten als voor het evenement.” Dit gebeurt bijvoorbeeld door de samenwerking met de EBU, een uitwisselingsprogramma onder de naam ETEP en de vele (buitenlandse) professionals die op het festival afkomen. “Daarmee creëer je een enorm platform. Kijk bijvoorbeeld naar een groep als Kaizers Orchestra die hier twee jaar geleden speelde. Door hun optreden op Eurosonic kregen ze veel festival optredens en airplay en daardoor heeft de groep een Europese tour kunnen doen. Dat zijn precies de dingen die wij graag willen bewerkstelligen.”
Noorderslag/Eurosonic kan zich tegenwoordig meten met vergelijkbare festivals als South by Southwest in Austin of de Popkomm in Berlijn. Groningen is eventjes het centrum van de Europese popmuziek. Maar gaat het dan alleen maar om de bands en de muziekindustrie? “Eigenlijk is het publiek de lachende derde in dit verhaal, want die kan voor relatief weinig geld, 180 van de beste groepen van Europa meemaken in een weekend.” Waarvan akte.
EssentBuma-StemraEBU3FM3voor12ConamusDe Oosterpoort
Download Macromedia Flash I Copyright © 2005/2006 St.Noorderslag